GEMEENTEBLADVERKEERSBESLUIT – doodlopende weg met fysieke afsluiting - Speenkruidstraat te Vlaardingen

Aanvraag voor Verkeer | Organisatie en beleid

vastgesteld hebbend, dat de bestuurlijke bevoegdheid hiertoe op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 bij het College van Burgemeester en Wethouders ligt, omdat dit verkeersbesluit betrekking heeft op een weg of gedeelte daarvan, zoals genoemd in artikel 1, eerste lid, onder b, van die wet, die onder het beheer van noch het Rijk, noch de provincie, noch het waterschap valt en is gelegen in de gemeente Vlaardingen;gezien het Mandaatbesluit Ambtenaren 2021 en het Ondermandaatbesluit Ambtenaren 2021;gelezen het advies van de politie Eenheid Rotterdam, District Waterweg-Noord van 7 december 2021, die met dit besluit instemt en waarmee tevens is voldaan aan de verplichting als bedoeld in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;gelezen de uitspraak van de Rechtbank Rotterdam van 11 november 2021; gelezen het advies “Inrichting Speenkruidstraat” van 15 april 2020 opgesteld door Traffic Design te Utrecht;overwegende dat op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;overwegende dat op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit moet worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;gelet op hetgeen ten aanzien hiervan overigens in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is bepaald, alsmede op de bepalingen ter zake van de Algemene wet bestuursrecht;Het college van Burgemeester en Wethouders besluit: 1.tot het afsluiten van de Speenkruidstraat voor doorgaand verkeer door middel van het plaatsen van een fysieke afsluiting in de vorm van hekken ter hoogte van de achterzijde van Speenkruidstraat 35 en 37 zoals verbeeld op tekening TD 24-04-2020 - detail C; 2.dat het wenselijk is deze fysieke afsluiting draaibaar/uitneembaar te maken, zodat voor hulpdiensten bij calamiteiten wel een doorgang mogelijk is door de Speenkruidstraat;3.tot het plaatsen van borden L08 aan 2 kanten van de Speenkruidstraat, zowel aan de zijde van de Seringenstraat, net voorbij de Salviastraat, tekening TD 24-04-2020 - detail B als ter hoogte van de achterzijde van Speenkruidstraat 45, tekening TD 24-04-2020 – detail D een bord L08 te plaatsen4.de verkeersborden te plaatsen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening;5.dat met het van kracht worden van dit verkeersbesluit eerdere verkeersmaatregelen in het onderhavige gebied komen te vervallen, als deze met dit besluit in strijd zijn dan wel hiermee niet in overeenstemming zijn;6.te bepalen dat dit verkeersbesluit in werking treedt na de dag van bekendmaking op de wettelijk voorgeschreven wijze in het Gemeenteblad.OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT:Aanleiding en bestaande situatie:De Speenkruidstraat is gelegen in de bebouwde kom van Vlaardingen in de wijk Babberspolder-Oost. In deze wijk stonden voornamelijk portiekwoningen, maar sinds 2011 zijn de flats gesloopt en is de buurt herontwikkeld. Het bouwproject krijgt de naam Vlaardings Geluk. Aan de Speenkruidstraat staat nu laagbouw waarbij de woningen beschikken over een parkeerplaats aan de achterzijde van de woning op eigen terrein. De Speenkruidstraat is een erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 30 km per uur. De Speenkruidstraat ligt in een parkeerverbodszone waar alleen in de vakken geparkeerd mag worden. De ‘nieuwe’ Speenkruidstraat is nooit bedoeld als doorgaande weg en er bevinden zich geen openbare parkeervakken tussen de huisnummers 1 en 45. Dat de Speenkruidstraat niet bedoeld is als doorgaande route blijkt ook uit het stedenbouwkundige plan dat later is verwerkt tot het vigerende bestemmingsplan. Het bestemmingsplan vormt de juridische basis voor de nieuwbouw en herontwikkeling van de buurt, waar een groenbestemming de straat in twee delen splitst. Deze groene zone met voetpaden is tijdens de bouwwerkzaamheden in de buurt als laatste gerealiseerd. De fysieke afsluiting van de Speenkruidstraat was nog niet gerealiseerd vanwege het bouwverkeer en de bereikbaarheid van de reeds opgeleverde woningen. Uit door het college ontvangen meldingen en berichten van buurtbewoners bleek ook de behoefte om de groene zone op zo’n wijze te realiseren dat de Speenkruidstraat niet langer als een doorgaande straat gebruikt zou kunnen worden en daarmee de groene zone veiliger zou worden voor de voetgangers die hiervan gebruik maken. Hierop heeft het college aanvankelijk besloten tot de plaatsing van een later verwijderde bussluis, verplaatsbare hekken en in lijn met een advies van een extern verkeerskundig bureau uiteindelijk voor de in beginsel onverplaatsbare hekken zoals deze nu sinds 2020 aanwezig zijn.•dat de Speenkruidstraat is gelegen in de bebouwde kom van Vlaardingen;•dat de woningbouw in de buurt in de afgelopen jaren volledig vernieuwd is;•dat de Speenkruidstraat een erftoegangsweg is met een maximumsnelheid van 30 km/u; •dat de Speenkruidstraat ligt in een parkeerverbodszone;•dat er geen openbaar toegankelijke parkeervakken aanwezig zijn op het wegvak van de Speenkruidstraat tussen huisnummers 1 en 45;•dat de Speenkruidstraat geen doorgaande verkeersfunctie heeft; •dat de woningen aan de Speenkruidstraat een parkeerplaats op eigen erf hebben aan de achterzijde van de woning;•dat het grootste deel van de Speenkruidstraat alleen bedoeld is en gebruikt wordt om deze parkeerplaatsen te bereiken of te verlaten;•dat onveiligheid wordt ervaren door de voetgangers die gebruik maken van de groenstrook;•dat er meldingen zijn dat hinderlijk verkeer gebruikt maakt van de Speenkruidstraat;•dat bewoners van de Speenkruidstraat een verzoek hebben ingediend om de straat fysiek af te sluiten voor doorgaand verkeer;•dat daarom op de Speenkruidstraat eerder tijdelijke verkeersmaatregelen waren genomen; •dat de stedenbouwkundige visie voor de nieuwe buurt en het vigerende bestemmingsplan de strook tussen de twee woonblokken van de Speenkruidstraat een groenbestemming geven.Verkeerskundige aspecten:Het college overweegt dat het ongewenst is dat autoverkeer de groene voetgangerszone doorkruist. Voor voetgangers is het belangrijk dat zij veilig gebruik kunnen maken van de groene zone. Daarnaast past het gebruik van de Speenkruidstraat door doorgaand verkeer niet bij het karakter en de inrichting van de straat. De functie van de Speenkruidstraat is voornamelijk het bereiken en verlaten van de op eigen terrein van de bewoners gelegen parkeerplaatsen. Om laden/lossen op de Speenkruidstraat te beperken is aan de noordwestzijde van de straat een laad- en losplaats is gerealiseerd. Daarom is het gewenst en mogelijk om het doorrijden tussen de twee delen van de straat door gemotoriseerd verkeer te voorkomen, hetgeen de straat verkeersluw maakt. •dat het ongewenst is dat rijdend verkeer gebruik maakt van de groenzone door de buurt gelegen tussen Speenkruidstaat 35 en 37;•dat voetgangers in de groenzone tussen de Salviastraat en de singel voor de woningen van de Speenkruidstraat veilig kunnen verblijven;•dat de parkeerplaatsen van de woningen aan de Speenkruidstraat bereikbaar zijn;•dat het grootste deel van de Speenkruidstraat eigenlijk geen andere verkeersfunctie heeft dan om de parkeerplaatsen op eigen erf te bereiken of te verlaten;•dat er mogelijk een kleine toename is van achteruitrijdend verkeer omdat auto’s een doodlopende straat in rijden. Bestuurders worden voor het inrijden van de straat al geattendeerd dat er sprake is van een doodlopende straat. Tevens is er een laad en los plaats aan de noordoostzijde van de straat. Bij het achteruitrijden is sprake van een bijzondere verrichting met lage snelheid, extra oplettendheid en met voorrang voor andere weggebruikers. Het risico voor de verkeersveiligheid met doorgaand vooruitrijdend verkeer wordt hoger ingeschat.Uit het oogpunt van:•dat de maatregel strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg;•dat de maatregel strekt tot het beschermen van weggebruikers;•dat de maatregel strekt tot het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg.•Voorts strekt de maatregel tot het voorkomen van de aantasting van de groene functie. Het karakter van de groene zone die door de wijk loopt naar de oostelijk gelegen waterpartij zou worden aangetast als deze doorkruist wordt door te veel gemotoriseerd verkeer.•deze belangen staan genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet eerste lid, aanhef en onder a, b en c en tweede lid aanhef en onder b.Is het gewenst om:•ter verhoging van de verkeersveiligheid, ter bescherming van weggebruikers en het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg een fysieke afsluiting en verkeersborden te plaatsen, een en ander zoals aangegeven op de bijgevoegde tekening.Belangenafweging•bij de afweging van belangen gaat het om de volgende verkeerskundige aspecten, in dit geval de verkeersveiligheid, het beschermen van de weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, zoals geformuleerd in artikel 2, eerste lid sub a en b van de Wegenverkeerswet 1994;• De bereikbaarheid van de parkeerplaatsen op eigen erf blijft nagenoeg gelijk door deze maatregel en daar staat tegenover dat als het erf verlaten wordt er minder verkeer in de straat zal zijn wat de verkeersveiligheid bij deze manoeuvre vergroot.•deze maatregelen worden genomen na een overleg met de bewoners en de definitieve maatregelen zijn vooraf kenbaar gemaakt met een informatiebrief.

De volledige aanvraag is hier te lezen op de site van de overheid.

Ben je het niet eens met een verleende bouwvergunning van bijvoorbeeld je buren, dan kan je hiertegen bezwaar indienen. Neem hiervoor contact op met de relevante instantie.

Bekijk nog meer bekendmakingen

Wil je meer vergunningaanvragen bekijken. We hebben een overzicht met alle bekendmakingen in Vlaardingen. Bekijk alle Bekendmakingen vlaardingen in .

https://vlaardingenkrant.nl/bekendmakingen-vlaardingen/

Deel dit bericht:

Redactie Vlaardingenkrant

Welkom op de bekendmakingen pagina van de Vlaardingenkrant. Op deze pagina vind je alle bekendmakingen in ons mooie Vlaardingen.

Gerelateerde berichten